Cookie logo Ennatuurlijk gebruikt ook cookies

Voor een optimale werking van Ennatuurlijk.nl en Mijn Warmte gebruiken wij cookies. Onder andere om de inhoud van de websites beter af te stemmen op uw wensen, verbeteringen aan te brengen en de koppeling met social media eenvoudiger te maken. Bent u bekend met cookies en accepteert u het gebruik ervan? Kies voor 'accepteren'. Wilt u meer weten? Onder instellingen leest u meer over cookies en kunt u uw cookie-voorkeuren aanpassen.

Inloggen op ? Klik dan hier
Bent u een ? Klik dan hier
Ennatuurlijk Logo

U bent hier: vragen & antwoorden - jaarafrekening

Veelgestelde vragen

Hoe kan ik mijn meterstanden doorgeven?
FAQ arrow image

U kunt uw meterstanden doorgeven via de voorschotmanager op Mijn Warmte

 

Heeft u nog geen account voor Mijn Warmte? Maak een account aan.


Let op: Het niet tijdig doorgeven van uw meterstand(en) kan leiden tot berekende meterstand(en) op de jaarafrekening. 

Geld terug of bijbetalen op mijn jaarafrekening?
FAQ arrow image

Maandelijks betaalt u een voorschot. Op de jaarafrekening ziet u de werkelijke totale kosten vergeleken met het totaalbedrag van de betaalde voorschotten. Door verschillende oorzaken kan het zijn dat u geld terug krijgt of moet u bijbetalen op uw jaarafrekening. Hieronder treft u voorbeelden waarom u geld terug krijgt of bij moet betalen op uw jaarafrekening.
 

Gaat u geld terug ontvangen?

  • Uw verbruik is te hoog berekend, u heeft maandelijks teveel betaald.
  • Uw voorschot is te hoog opgegegeven in de Voorschotmanager.
  • Door veranderde omstandigheden (bijv. isoleren woning, dubbel glas) is uw verbruik afgenomen.
  • Uw meter registreert onjuist (zie storingen).
  • U bent vaak van huis geweest, waardoor u minder energie heeft verbruikt.

Moet u geld bijbetalen?

  • Uw verbruik is te laag berekend, waardoor uw maandelijks voorschot niet toereikend was.
  • Door een verhuizing is er geen volledig stookseizoen gefactureerd, echter alleen de wintermaanden.
  • Het afgelopen jaar was extra koud, waardoor er meer energie is verbruikt.
  • Door veranderde omstandigheden (bijv. wijziging gezinssituatie, verbouwing, aanbouw) is uw verbruik toegenomen.
  • U heeft uw verhuizing niet tijdig doorgegeven.

Met de gratis Voorschotmanager controleert u of uw energieverbruik nog overeenkomt met uw voorschot. Zo voorkomt u verrassingen op uw jaarafrekening.

Wat betekenen de begrippen op de jaarafrekening?
FAQ arrow image

Wij leggen dit graag aan u uit. Klik hier voor meer uitleg over de jaarafrekening.

Hoe kan ik mijn jaarafrekening digitaal inzien?
FAQ arrow image

Ga naar Mijn Warmte en log in. Klik in het linkermenu op 'Factuurinformatie'. Hier treft u alle facturen aan van uw aansluiting. De jaarafrekening kunt u openen door op het PDF bestand te klikken.

Waarom is mijn voorschot aangepast?
FAQ arrow image

Als uw voorschot is verhoogd, kan dat verschillende oorzaken hebben:

 

  • De tarieven voor warmte zijn gewijzigd.
  • De nieuwe verbruiksperiode is langer dan 12 maanden. Dat komt voor wanneer de meterstand eerder is opgenomen/doorgegeven dan het moment waarop de jaarafrekening wordt opgemaakt.
  • Als blijkt dat het voorschot niet toereikend is geweest op basis van uw afgenomen verbruik het afgelopen stookseizoen.

Als uw voorschot verlaagd is, kan dat verschillende oorzaken hebben:

  • De tarieven voor warmte zijn gewijzigd.
  • De nieuwe verbruiksperiode is korter dan 12 maanden. Dat komt voor wanneer de meterstand eerder is opgenomen/doorgegeven dan het moment waarop de jaarafrekening wordt opgemaakt.
  • Als blijkt dat het voorschot afgelopen stookseizoen ten opzichte van uw afgenomen verbruik te hoog was ingesteld.
Hoe en waarom is mijn meterstand berekend?
FAQ arrow image

Wij hebben op moment van uw afrekenperiode de meterstand niet op afstand kunnen uitlezen. Of wij hebben vanuit u geen of niet op tijd een meterstand ontvangen. Wij berekenen uw meterstand op basis van de temperatuurmethode. Klik hier voor uitleg over de berekening van uw meterstand.

Wat kan ik doen als de berekende meterstand afwijkt van de daadwerkelijke meterstand
FAQ arrow image

Indien de afwijking 3 GJ of meer is kunt u hiervoor contact opnemen met onze Klantenservice en ontvangt u binnen 10 dagen een gecorrigeerde jaarafrekening. Indien de afwijking kleiner is dan 3 GJ wordt uw jaarafrekening niet gecorrigeerd.

Ik moet bijbetalen op mijn jaarafrekening en kan dit niet in een keer betalen.
FAQ arrow image

U wilt uw jaarafrekening wel betalen, maar dat lukt niet in één keer? Ennatuurlijk kan uw betaling eventueel over enkele maanden verdelen. Voor het treffen van een betalingsregeling moet u aan enkele voorwaarden voldoen. Welke dit zijn is afhankelijk van uw situatie.

Neem voor meer informatie over een betalingsregeling binnen 5 werkdagen contact op met onze afdeling Klantenservice. Wij vragen u dan naar uw klantnummer, dat staat links bovenaan de brief. Onze medewerkers zijn op maandag tot en met vrijdag bereikbaar van 8.00 tot 18.00 uur via het telefoonnummer 085-2734567 (lokaal tarief).

Waarom betaal ik service- en administratiekosten?
FAQ arrow image

Als u ervoor heeft gekozen om de facturen via handmatige betaling te voldoen, dan betaalt u hiervoor service- en administratiekosten. De kosten bestaan uit een brief, envelop, portokosten en de kosten voor betalingsverwerking. Betalingen via automatische incasso zijn gratis. U kunt zelf eenvoudig via Mijn Warmte uw betaalwijze aanpassen.

Ik ontvang geld terug op mijn jaarafrekening, wanneer kan ik dit verwachten?
FAQ arrow image

Op uw jaarafrekening kunt u zien binnen welk termijn u de terugbetaling kan verwachten. Wij gaan over tot het uitbetalen van de jaarafrekening indien u geen openstaande facturen heeft.


Heeft u nog openstaande facturen? Wij verrekenen het tegoed van uw jaarafrekening met het openstaande bedrag. Op Mijn Warmte treft u onder 'factuurinformatie' een overzicht aan van uw openstaande saldo.

Inloggen op Mijn Warmte

Wat is de herkomst van de aansluitbijdrage in de Reeshof?
FAQ arrow image

Wij geven u graag uitleg over de herkomst van de aansluitbijdrage in de Reeshof te Tilburg. Klik hier voor de informatie over de aansluitbijdrage in de Reeshof.

Wat is de herkomst van de aansluitbijdrage in Breda?
FAQ arrow image

Wij geven u graag uitleg over de herkomst van de aansluitbijdrage in Breda. Klik hier voor de informatie over de aansluitbijdrage in Breda.


 

Wat is de herkomst van de aansluitbijdrage in Meerhoven?
FAQ arrow image

Wij geven u graag uitleg over de herkomst van de aansluitbijdrage in Meerhoven. Klik hier voor de informatie over de aansluitbijdrage in Meerhoven.


 

Pijl plaatje Mijn Warmte

Online gegevens inzien en wijzigen? Dat kan met MijnWarmte.nl
inloggen Mijn Warmte



Pijl plaatje Mijn Warmte aanvragen

U kunt hier een Mijn Warmte account aanvragen.
aanvragen Mijn Warmte


Menu image